Massanella-Ca'n Bajoca-Coma des Mart-Pinotells-Font des Prat- Canaleta de Massanella-S'Arreplegada-Ca'n Bajoca-Massanella.

La temporada d'excursions fa les darreres passes. La setmana qui ve farem la darrera eixida,sempre que el temps i la covid-19, o altre emperò, no ens ho impedeixi. Enguany ha anat d'això i així. Primer la covid o els seus efectes colaterals, ens convidaren a suspendre les activitats a principis de novembre. La darrera excursió abans de l'aturada va ser un intent de pujar al Puig de ses Vinyes. Jo ja no hi vaig poder anar, recent vacunat i amb efectes secundaris, diguem visibles.

Vam suspendre les activitats xoriques fins el dia 23 de febrer, quan tornàrem a reprendre les excursions. Al llarg d'aquest període, vaig trobar oportú planificar el primer semestre, en aquest cas, el que quedava del primer semestre del nou any 2022. Fer un calendari de les sortides futures, cosa que no havia fet mai, tenia com a objectiu principal no haver de pensar: setmana a setmana quina i com seria la propera sortida, i per afegitó, els xorics i xoriques potencials participants, tenien una finestra oberta per guaitar i valorar si el nivell d'exigència de la proposta setmanal s'adaptava a les seves característiques físiques i tècniques, i d'aquesta manera poder seleccionar puntualment si apuntar-se o no.

Fou així que començàrem la nova etapa, nova des del punt de vista organitzatiu, amb dues excursions de nivell que podríem dir moderat: Fita del Ram per Meristella i Na Bauçana des de Puigpunyent. A partir de la semana següent que començà una roda de borrasques atlàntiques que cada dimecres, dia de les nostres sortides, ens desbaratà els plans que amb tanta cura havia preparat, considerant diversificar nivells de dificultat, interès muntanyenc, rutes inèdites pel grup, etc.
Les borrasques dels dimecres han estat fidels a la seva cita al llarg de cinc setmanes seguides. D'aquesta manera, tornàrem reprendre activitats el passat 20 d'abril, quan jo, na Joana i na Montse, improvisàrem una excursió no programada, el Camí Vell de Caimari a Lluc. Aquest dia tornava amenaçar pluja. De llavors ençà, n'hem pogut fer dues més, el Bec de Farrutx des de l'Ermita de Betlem que férem el dia 27 d'abril i la d'ahir. Fixau-vos que m'he botat un altre dimecres, el corresponent a dia 4 de maig.Per tant, podem parlar d'un desastre de temporada, si consideram que hem deixat de fer set excursions.

Però, com es sol dir, "no és així com comença, si no com acaba". En aquets cas, hauria d'afegir la paraula "temporada" a aquesta la dita. Encara ens queda dimecres qui ve, i a principis de juny, el final de festa, que dona l'atsús a l'estiu, que alguns reservarem per fer sortides muntanyenques pels Pirineus o Alps.

D'aquesta manera, i fet el resum del que ens ha ofert aquest temporada d'excursions a punt d'acabar, a continuació vos faré un detallat relat de l'excursió que férem aquest darrer dimecres, la del titol d'aquesta crònica.

Començaré per dir que quan anomenam la Canaleta, crec que queda clar que ens referim a la de Massanella. La majoria, per no dir tots els excursionistes mallorquins, saben de que parl perquè l'han fet o hi han passat per damunt, si no una vegada, moltes més. He de dir que ahir tan sols partírem quatre xorics i dues xoriques. Bé idò, tots som d'aquest darrer grup, el dels repetidors. Uns més que els altres, pero això és indiferent.

Quan vaig pensar en fer aquesta excursió, vaig decidir que partiríem de la Finca de Massanella, encara que inicialment no me decidia per on envestir a la famosa canaleta. Era clar que la millor opció per no haver de fer moviments de cotxes, era fer una circular o pujar a la canaleta des de les Cases del Bosc i anar pel comellar que arranca davant aquestes cases. Evidentment, fent-ho d'aquesta manera havíem de tornar pel mateix camí o baixar per la Coma des Mart, passant pels Pinotells i el coll dels Rafals.

Com que tenia dins el cap fer allò que diem "una descoberta", vaig proposar fer una ruta circular, pujant pel torrent del Corral Fals que corr per dins la Coma Roja, torrent al qual arribàrem agafant el desviament per l'esquerra, poc metres passades les cases de Ca'n Bajoca, just després d'haver-nos aturat a les dites cases per agafar forces i beure un poc d'aigua. El dia amenaçava amb temperatures més altes d'allò que es costum en aquesta època.

Havíem deixat els cotxes a un camí just darrera les cases de Massanella i havíem començat a caminar quan ja passava d'un poc més de les nou i mitja. Després de l'aturada de Ca'n Bajoca agafam el camí que he comentat, que en deu minuts passa pel costat d'una presa construida sobre el torrent des Corral Fals, presa que deixam a la nostra esquerra, per aviat agafar ja per dins el llit del torrent convertit en cami, sobretot quan no duu gens d'aigua, com ara.

Poc després de passar per una mena de bauma que forma el torrent, just baix d'una gran paret rocosa que forma un racó molt vistós, deixam el torrent i començam a pujar amb forta pendent per un camí que està bastant deteriorat però ben definit, camí que segurament utilitzaven els carboners altre temps. A redols es conserva l'empedrat.

Després d'una pujada que ens fa sortir els colors a tots i totes, arribam a una pista que enllaça amb la que ve de la finca dels Rafals i de Mancor. És el camí des Rafals, camí que forma part del GR221, de la variant que surt de Mancor i que enllaça amb la ruta principal just damunt les cases velles dels Tossals Verds, alguns xilòmetres més endavant. Aquesta pista que parteix de Mancor ha tengut problemes de pas que desconec si estan resolts. Sembla que als propietaris de la fina dels Rafals no els fa (o feia) gràcia que hi passin senderistes.

Quan s'arriba a la pista hem de seguir cap a la dreta on vs fent una mica de baixada, per a després tornar començar a pujar fins arribar a una barraca que s'utilitza com a refugi de bestiar i que hem de passar pel seu costat esquerra. La pista segueix pujant fins que arribam a una paret alta. Aquí hem de deixar la pista per la dreta i comença a pujar arran de la paret, ja per dins la garriga. No hi ha fites i el senderó que trobam no és gaire clar.

Aviat topam amb una altra paret, partió de finca, que ens impedeix continuar fins que, trescant un poc, trobam un portell amb una barrera que sembla no fa gaire han renovat. La barrera està tancada, però es por obrir i podem passar. Just al costat d'aquest portell abans de sortir de la finca (des Rafals?) hi ha un cartell metàl-lic que avisa als que venen en sentit contrari del nostre, que es tracta d'una "propietat privada" i que no es pot passar. Com que entenem que l'avís no va per nosaltres, passam el portell i tancam després de passar, tal com manen les bones costums.

Durant una bona estona caminam per dins un pinar per un camí no mal de seguir per l'evidència del seu traçat, tot i que està fet molt mal bé per les carritxeres i qualque pi tombat. Passam per sitges, vestigis de l'activitat d'altre temps. El camí dels Pinetons mostra un marge de sosteniment a l'esquerra, cap al desnivell, i de tard en tard es veuen restes de l'excepcional empedrat. El camí ara és amable i planer. Fem qualque aturadeta per gaudir de la impressionant vista: el clot d'Almadrà a l'ombra del puig de la Senyora Coloma (499 m) i el punxegut puig de Sant Miquel (661 m), el qual guaita sobre les cases de Solleric. Darrera l'Alcadena i el puig d'Alarò. Devers migdia arribam al coll dels Rafals on fem una aturadeta per fer un glop d'aigua. Fa caloreta. Seguim pel tirany que travessa Ses Cuculles fins que després de passar un segon portell, ja començam la baixada que ens durà a enllaçar amb el GR221 a l'alçada de les cases velles dels Tossals Verds. No ens aturam i ens dirigim cap a la Font des Prat on fem comptes dinar. Arribam poc després de la una i mitja. Ja duim kilòmetres a les cames i hi ha gana.

Dedicam una horeta a posar miques i descansar un poquet, i després de llegir un escrit sobre la història i els motius que feren necessària la construcció de la canaleta de Massanella, vam  reprendre el camí de tornada cap a Massanella, fent-ho per damunt d'aquesta extraordinària construcció, sense cap dubte el vestigi més important i imponent de tota la serra.

Aviat i quasi sense adonar-nos, ens trobam damunt la canal. Aquí aprofitaré per deixar unes notes relatives a aquesta obra d'enginyeria, monumental i en el seu temps, estratègica, que tractava de solventar els problemes d'aigua que patia el llogaret de Massanella.

"Que la solució (al problemes d'aigua de la contrada) es trobava a la font des Prat,  feia temps que se sabia, com a mínim des del segle XVI. Això afirmava el manacorí Joan Baptista Binimelis, el primer historiador de Mallorca: si per a solucionar la necessitat de Massanella s'ha d'entendre que a dalt del puig en la part de ponent, on es troben les terres i cases anomenades es Tossals Verds, hi ha quatre fontanelles que duen aigua tot l'any i amb una calçada argamassada podria ser portada dita aigua sense molt de cost.

La Canaleta descriu les corbes necessàries que li marca el coster de la muntanya. Es admirable. Aquesta prolongada i serpentejant sèquia, construida amb pedra calcària recollida allà mateix i ajuntada per morter de calç, té una longitud aproximada d'uns vuit quilòmetres i assoleix un desnivell de quasi sis-cents metres, des del seu naixement a la font des Prat, a vuit-cents metres d'altitud, fins a les cases de Massanella, situades a dos-cents metres d'altitud. Per a prosseguir el seu itinerari i mantenir el nivell adequat, s'hagué de foradar la roca (sa Foradada). El constructor de la Canaleta fou Jacint Antoni Fontanet Llabrés, conegut com Montserrat Fontanet (1706-1762), natural de Son Joan Arnau (Llorito), aleshores encarregat de les paisses de Massanella.

Proclamat Fill ll.lustre de Lloret l'any 2013. L'obra es va iniciar devers el 1748, quan el propietari del predi, Jordi Abri-Descatlar i Fuster, va accedir a dur a terme la proposta de Fontanet, que consistia en aprofitar la cabdalosa font des Prat per a l'ús de les cases de Massanella, que eren deficitàries en aigua.

Després de superar series dificultats tècniques, especialment evidents en la construcció de l'aqueducte de quatre arcs, en sa Foradada en el penya-segat de la vessant septentrional del puig des Castellot i en el Salt de s'Aigo. Després de fracassar diversos enginyers, Fontanet se'n sortí amb la seva. Pareix esser que en 1750 l'aigua de la font arribava ja a les cases de Massanella. L'aigua va córrer lliurament per la canalització durant dos-cents trenta tres anys, fins a l'any 1983 quan es procedí al seu entubament per millorar el subministrament d'aigua del poble de Mancor.

Durant l'itinerari passarem pel que coneixem tots com "l'aqueducte", potser una de les parts d'aquesta obra més conegudes o representatives. El lloc també es conegut popularment com es Pontets i els Arcs d'en Fontanet. Per la situació de les antigues columnes, deduim que abans la Canaleta devia anar acostada a la paret. El pas per damunt l'aqueducte és una mica delicat, sobretot pels qui pateixen de vertigen.

No es va valorar públicament l'obra d'aquest prodigi de l'enginyeria de muntanya, de fet Fontanet va morir a Mancor, tan pobre com havia nascut, el dia 3 de setembre de 1762. Si no fos perquè Joaquim Maria Bover narra el fet en la seva obra "Biblioteca de escritores de Baleares", mai hauriem sabut el nom del vertader artífex d'aquesta meravellosa obra."

Per descriure les sensacions d'aquest tros de la ruta es obligat utilitzar adjectius com "emocionant", pel fet de trepitjar un monument i que al llarg de gran part del seu traçat ofereix unes vistes panoràmiques senzillament espectaculars i encisadores. Això si, cal aturar-se no sia que un acabi al fons del penya-cegat que, en el nostre cas, ens queda constantment a la nostra dreta. Per tant, el segon adjectiu podria ser amb totes les seves lletres "exposat o perillós". Cal caminar, sempre seguit, amb seny de bistia vella. La canaleta constitueix un senderó, que de cada dia està més malament, debut a roques i pedres que contínuament cauen del coster del que penja i es sostén la canal. Si afegim la vegetació i perquè no dir-ho, el nostre  propi pas i el de molts altres com nosaltres, tot junt fa que caminar per damunt aquest improvisat i molt trepitjat camí sigui un tant exposat i complicat.

De la descripció anterior és fàcil deduir que hi ha dos llocs especialment delicats. Un és l'aqueducte, l'altre el forat o Foradada. Un tercer tram és especialment exposat, el que està poc abans de que la canaleta abandoni la vertent que penja damunt el comellar que té a l'altre costat el puig des Frare i la Serra Mitjana i s'endinsi dins l'alzinar, per ja dirigir-se, primer en una suau pendent cap al seu desti final, la finca de Massanella, deixant l'escarpat fondal que ens ha acompanyat sempre seguit per la nostra dretaal darrera. Aquí no fa molt han posat una corda a mode de passa-mans, que sense dubte dona una certa seguretat als que fan aquesta ruta quan passen per aquest tram de la canal.

Es així que seguim per damunt la canaleta, ara ja sense fondals a cap costat, i en uns minuts arribam a un punt, que està senyalitzat amb fites, on hem de decidir si tiram per avall cap a les Cases del Bosc, deixant ja definitivament la Canaleta o si, com jo havia suggerit, fèiem la que per nosaltres seria una petita “descoberta”, ja que cap de nosaltres havia fet aquest tros mai. Senzillament es tractava de seguir caminant damunt la canal fins arribar al seu punt final, allà on acaba la construcció, i on altre temps l'aigua queia en cascada formant un salt que devia ser espectacular. L'aigua no es perdia, si no que es precipitava al fons del salt a un lloc que s'anomena "S'Arreplegada", i d'allà es tornava reconduir per una canal similar, primer de cap a Ca'n Bajoca i finalment cap a Massanella.

He de confessar que en qualque moment quasi me vaig de empenadir d'haver donat la idea. “track" i només l'havíem de seguir. A part de que teníem una bona guia, la pròpia canaleta. No haviem de fer altre cosa que caminar per damunt. l aquí, en alguns trams, vam tenir uns petits problemes podem dir tècnics, sobretot en dos o tres punts on la canaleta presenta un traçat molt empinat. He de dir que, tira a tira, salvàrem aquestes dues o tres dificultats, a vegades deixant de caminar per damunt la canal perquè resultava exposat, fent-ho per dins l'alzinar que, maldament presentas fort desnivell i molta fullaca que feia que el terreny fos llenegadis, únicament ens exposàvem a pegar qualque culada, sense més perill. Això si, sempre que hi ha aquestes baixades fortes, un ja duu kilòmetres a les cames i prou desnivells acumul.lats, les forces comencen a minvar, el genolls a protestar, i tot fa que les possibilitats d'una patinada siguin més evidents. A un d'aquests trams, s'afegí un brollador espectacular.

Aviat retrobam la canaleta i seguim el nostre camí que ara ja presentava un perfil més horitzontal. Seguim caminant, fins arribar a un punt que, en Jaume que anava davant, ens avisa que pareixia que s'acabava. Havíem arribat al fondal que guaita damunt s'Arreplegada. Fent memòria de les informacions que havia après quan preparava l'excursió i amb l'ajut del GPS,  tornàrem unes passes en darrera fins que vaig afinar el que semblava una fita, i pegant una segona ullada vaig veure que que en aquest punt, efectivament, començava un camí que, ben aviat ens portà a un fantàsticament ben conservat pas o escaleta que, fent ziga-zaga, ens havia de posar just damunt el llit del torrent del Bosc de Massanella que baixa just al costat de la pista cap a les cases, primer de Ca'n Bajoca passant abans per s'Estret, i que, uns kilòmetres després, ens duria a les cases de Massanella, a on teníem els cotxes esperant.

Feia vuit hores que havíem partit. Quasi cinc hores d'activitat en moviment, devuit kilòmetres de ruta amb un sis-cents setanta metres de desnivells acumul.lats, és el resum de l’estadística d'aquesta ruta.

Ara podem dir, que ja hem fet tota la Canaleta. Que ja he dit, i no fa falta repetir-ho, que està clar que parl de la de Massanella.

Maties Lladó

Entrades populars d'aquest blog

Tornar a Islàndia, una vegada i una altra...